tisdag 12 januari 2016

Ruskigt god kaka

Raw Food Cheesecake med pistage, hallon och mint


Jag måste bara bjuda på receptet på nyårsaftons efterrätt som blev alldeles, alldeles underbar! Prova säger jag bara! Visst är det helt fantastiskt bra att det kan bli så gott utan konstigheter. Jag utgick från ett recept som jag hittade här men justerade lite efter eget önskemål. Jag gjorde två varianter - en syrlig med mer citronjuice och mindre honung/agave och en söt där jag förstås gjorde tvärtom. Så smaka på smeten och justera efter vad just du gillar!

Raw Food Cheesecake

Botten
1 dl pistagenötter
1 dl hasselnötter
6 dadlar
en nypa havssalt

Fyllning
3 dl cashewnötter
en knapp dl citronjuice
1/2 dl honung
1/2 dl agavesirap
1/2 msk vaniljpulver
3 st frysta jordgubbar
en knapp dl kokosolja

Topping
120 g hallon
1 msk chiafrön

100 g mintchoklad (mjölkfri och ekologisk)

Gör så här
1. Mixa nötter, dadlar och salt tills du får en jämn röra. Kör inte mixern för länge eftersom det är gott med lite krispiga bitar.
2. Fördela nöt- och dadelblandningen i botten av 8 silikonformar.
3. Mixa alla ingredienser till fyllningen. Spara ev lite citronjuice och honung/agave så du kan smaka av och tillsätta mer syra/sötma. Övermixa inte så att inte färg och konsistens blir trist. Smaka av. Häll smeten över bottnarna i formarna.  
4. Placera i frysen tills de stelnat (cirkus 45 minuter).
5. Mixa de tinade hallonen till en puré med en stavmixer. Häll i chiafröna och låt stå i 5-10 minuter. Häll sedan toppingen över de frusna kakorna. Ställ tillbaka i frysen och plocka fram dem 15-20 min före servering så de får mjukna lite. Smält mintchoklad över vattenbad och ringla över kakorna precis innan servering. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar