måndag 14 juli 2014

Egen mandelmjölk


Egen mandelmjölk




Mandelmjölk är toppen i både smoothies, te och matlagningen. Här går det åt en hel del och nu har jag äntligen gjort min egen. Känns bättre än att köpa den färdiga i affären som endast innehåller ynka två procent mandel tillsammans med vatten och annat trams. Vatten finns ju för sjutton hemma i kranen, så varför betala för det? Förutom pysslet med att skala mandeln så är det lätt som en plätt att fixa sin egen mandelmjölk.

Ingredienser
1 dl mandel
4,5 dl vatten

Blötlägg mandeln över natten. Skölj mandeln i vatten och skala. Mixa vatten och mandel och sila sedan genom ett nötfilter (eller en bit tyg - jag tog en bit linnetyg och det funkade galant). Tillsätt lite mer vatten till nötmassan som blir kvar och sila igen, så får du mer mjölk. Spara nötmassan till exempelvis en smulpaj eller varför inte till köttbullesmeten...

Häll upp mjölken i tättslutande flaska och förvara i kylskåpet (den ska hålla i ett par dagar).

Kram Lina

4 kommentarer:

  1. Du är så duktig Lina och som vanligt tar du väldigt fina bilder!
    Ha en go sommar! Kram michaela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack!! Och detsamma, hoppas du har en härlig sommar!
      Kram

      Radera
  2. Spännande, har jag aldrig hört talas om! Varför ska man använda mandelmjölk istället för vanlig mjölk? Tänkte om det finns några speciella fördelar? :)
    .. och undrar hur den passar till iskaffe? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mandelmjölken är både god och nyttig. Själv tål jag inte vanlig komjölk och då tycker jag att mandelmjölken är den som smakar bäst. Borde funka finfint till iskaffe... bara att testa :-)

      Radera