tisdag 9 februari 2016

minisemlor

Gluten- och mjölkfria semlor i miniformat


 Jag vet, det kryllar av dem! Överallt ser jag semlor. Kanske kort och gott för att det är fettisdagen eller bara det att jag ser det jag vill haaa! Provade ringa närmsta bageri för att höra om de bakar gluten- och mjölkfria, men jag kom inte fram. Äsch, lika bra jag gör egna och så hittade jag ett nytt spännande recept. Nu ska jag laga middag och sedan bjuda familjen på varsin minisemla till efterrätt. Och här kommer receptet (som jag hittade här).

Semlor, ca 8 st småttingar

2 ägg
100 g kokosgrädde (Extra creamy eller vanlig kokosmjölk där du använder den vita fast kokosgrädden som du avskiljer från kokosvattnet)
50 g kokosolja eller mjukt smör/margarin
2 msk agavesirap
1/2 tsk salt
1 tsk kardemumma (går att utesluta)
2 tsk bakpulver
2 dl mandelmjöl
2 msk fiberhusk
1 dl pofiber
  1. Vispa smör och agavesirap mjukt och fluffigt
  2. Tillsätt ägg och kokosgrädde och vispa
  3. Blanda alla torra ingredienser i en bunke för sig
  4. Rör i mjölblandningen i äggblandningen
  5. Låt smeten stå i 5-10 minuter så att fiberhusk och pofiber absorberar vätskan och gör smeten/degen fast
  6. Rulla bollar av smeten och lägg på bakplåtspapper på en ugnsplåt
  7. Grädda i 200 grader i cirka 15 minuter eller tills de fått fin färg. Låt bullarna svalna helt
Mandelmassa (sockerfri)
1,5 dl mandelmjöl (ellr mald mandel)
1/2 msk agavesirap
1/2 tsk vaniljpulver
ca 3 msk kokosmjölk eller så mycket som bildar en bra konsistens. Droppa försiktigt i så mycket som behövs.

  1. Rör ihop alla ingredienser
  2. Skär ut locket, gröpa ur bullen (rör i en del av smulorna i mandelmassasmeten)
  3. Klicka i mandelmassan i bullen
  4. Spritsa över grädden (jag använder kokosgrädde som jag smaksatt med lite vaniljpulver), lägg på locket och njut!

Kram på er!
Lina

1 kommentar:

  1. Bakar också mina egna enligt Ulrika Davidsson. Får se hur dom blir.

    SvaraRadera