torsdag 28 juli 2011

I tomatverksta'n

Tomater på rad

Tomatplantor i lååånga rader


Från Närpes kommer de godaste tomaterna

Mmm... MUMS!


På en yta av 6000 kvadratmeter ryms det en och annan tomatplanta, som var och en blir cirka 15 meter lång. Och som om ni inte skulle kunna räkna ut det med lilltån kan jag meddela att det i slutändan innebär något i stil med VÄLDIGT MÅNGA TOMATER!

Idag kom jag hem från en härlig liten road trip i Finland. Förutom att det var på tiden att jag pallrade mig över Östersjön för att hälsa på mina finska släktingar var jag och min lilla familj bjudna till "Tant Turkos" hemstad Närpes (för nytillkomna bloggläsare kan jag berätta att Tant Turkos är en god vän som inte är ett dugg tantig, men desto mer turkos). Hemma hos hennes gästvänliga föräldrar fick vi chansen att se dessa växthus i jätteformat. Det var häftigt att se alla tomatplantor som var prydligt "upphängda" (hm... förmodligen inte rätt ord, men ni förstår nog vad jag menar ;o) Det bästa av allt var dock att äta en alldeles nyplockad tomat! Och som inte det vore nog fick vi med oss en mängd av dessa nyttiga godsaker hem!

Jag har inte hunnit gå igenom bilderna från resten av semestertrippen. Kanske dyker det upp något inom kort... Tusen tack Mia & company!

Må så gott i sommarvärmen! 
Varm kram Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar