lördag 31 maj 2014

Kalastårta med rabarberfluff!

Kalastårtan...

...med rabarberfluff

Mumsig sommartårta

Här kommer receptet på min tårt-favvo! Jag har faktiskt lyckats göra ett bakverk som är både gluten- och mjölkfritt, utan att för den sakens skull behöva smaka dammigt papper... Nä okej, jag vet att det finns många allergivänliga godsaker men den här toppar min lista. Hittills. 

Nåväl. Här är mitt recept på Kalastårta med rabarberfluff! Jag har kort och gott gjort om ett recept jag hittade i en tidning.

Mandelbotten
200g sötmandel
4 äggvitor
1 dl socker

Sätt ugnen på 175 grader. Mixa eller hacka mandlarna grovt. Vispa äggvitorna till skum med elvisp. Tillsätt sockret lite i taget och fortsätt vispa till en maräng. Vänd ner mandelkrosset i marängen. Häll över marängen i en smord springform (ca 24 cm i diameter). Grädda i nedre delen av ugnen i 20-25 min tills ytan fått en färg. Låt botten svalna i formen.

Rabarberfluff
300g rabarber
3/4 dl rårörsocker
1 1/2 msk potatismjöl
1 vaniljstång
ca 3-4 dl kokosgrädde (eller om du hellre föredrar vanlig grädde)

Skär rabarbern i 2 cm långa bitar. Lägg dem i en smord ugnsform. Strö över rårörsocker och potatismjöl. Halvera vaniljstången och skrapa ur fröna över rabarbern. Lägg även ner stången och rör om. Baka mitt i ugnen i 175 grader i ca 20-25 minuter, tills rabarbern känns mjuk. Plocka bort vaniljstången och rör samman till en mjuk massa. Låt svalna. Vispa grädde och vänd ner rabarbern. 

Fördela fluffet på botten och garnera med bär. 

Mumsa på!
Kram Lina

3 kommentarer:

  1. Vilken fin blogg du har; jag gillar dina bilder. Jag lär återkomma!

    Ha det gott!
    Mvh Susanne i Åhus

    SvaraRadera
  2. Hej! I just saw your milk- and gluten-free recipes and just wanted to tell you that www.loveandlemons.com is a really good website for these kind of foods! Otherwise, great work! :)

    SvaraRadera
  3. Det där såg ju hur gott ut som helst! :)

    Kram Jenny

    SvaraRadera