torsdag 10 oktober 2019

Uggleskåpet



"Uggleskåpet"

Före

Målning påbörjad...

Sju nyanser av grått

Rara detaljer till flickrummet

Grå ombre

Ett speciellt skåp till en speciell person. Min lilla tös, 7 år gammal och vill inte längre ha ett rosa rum med loftsäng och tillhörande lekhus. En riktig säng och neutrala färger (gärna, grått, blått, grönt och så lite svart och vitt förstås) har hon pratat om en tid nu. När jag fick tag i det här gamla furuskåpet kände jag direkt att det var hennes. Färgsättningen fick jag dock klura på ett tag innan det föll på plats. Jag ville vara kreativ utan att gå loss med alltför mycket färg. Så det blev en ombre med sju nyanser av grått (olika blandningar av Graphite, French Linen, Paris Grey och Old White). Skåpet var redan vackert grönt invändigt så det fick vara. 

Vi tycker att krönet ser ut som en uggla (särskilt när man ser det rakt framifrån, så nu får det heta uggleskåpet. Dessutom har hon ju en vit uggla som vaktar det ;-)

Igår kväll flyttade uggleskåpet in i flickrummet och där bor det nu tillsammans med en riktig järnsäng i svart och mörkblå sammetsgardiner. Nu ska vi försöka få upp lite nya tavlor och annat piff, men lillfröken är redan helnöjd. Jag fick en så go' kram igår och så snurrade hon runt i rummet och pekade på de nymålade väggarna och skåpet och sa "Tänk vad stolt man blir när man klarar av sånt här själv". Ja, hon förstår verkligen tjusningen och glädjen i att ha gjort något själv. Och nu ska hon minsann måla om möblerna till dockhuset också. Självklart raring!

Kram Lina

PS. Gunghästar i trä finns i butiken. Ja och allt underbar färg förstås. Varmt välkommen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar