lördag 6 juli 2013

matsalsbord

Måla eller inte måla, det var frågan...

Tadaa´! Det färdiga vitmålade bordet blev kanon!

Vårt första matsalsbord hängde med i ca tre år innan jag ledsnade

Som sagt, det har trillat in en del frågor om våra möbler (särskilt matsalsgruppen), så idag bjuder jag på historierna kring våra kära bord ;-)

Den första matsalsgruppen får också vara med på bild. Det var ett annonsfynd som jag och mamma hämtade på Ekerö. Jag var höggravid och huset var inte färdigbyggt, men ekbordet på dryga hundra kilo skulle med hem. Punkt slut. Till en början ett tjusigt verktygsbord mitt i byggdammet. Sedan ett romantiskt matsalsbord under den ärvda kristallkronan. Matsalsgruppen var en klar favorit till jag plötsligt fick för mig att jaga ett "ruffare" bord efter cirka tre år.

Plötsligt hittade jag det perfekta bordet. Ett annonsfynd igen. Världens bäste hjärtevän begav sig till Enköping för att ta hem ett (om än något tyngre) matsalsbord. Det hade stått i ett uthus och var ganska fuktigt, så det fick stå inne länge med stooora tvingar för att inte slå sig alltför mycket. Och under tiden funderade jag på om det skulle målas eller inte. Det var snyggt som det var. Men jag blev aldrig bästis med den gula tonen. Fram med penseln. Det får bära eller brista. 

Jag ville ha en väldigt operfekt målad yta, så jag skippade grundfärg. Jag menar, börjar färgen flagna med tiden, så gärna för mig ;-) Pang på med ett tunt lager vattenbaserad matt, svart lackfärg. Sen två lager matt, vit lackfärg. Och så slipa, slipa, slipa på kvistar, hörn och sprickor så att det svarta kom fram. Resultatet. Ja, ni ser själva. Lovely!

Stolarna köpte jag också under husbygget (innan den romantiska gruppen). Annonsfynd även där. En restaurang sålde ut sina mörkbruna, slitna möbler för en ynka slant. Fram med slipmaskin, vit färg och fuskskinn. Som nya. Men de hamnade i ett uthus (i tre år!) eftersom jag kånkade hem den romantiska möbelgruppen. Men nu får även stolarna sin tid under kristallkronan.

Det finns en historia bakom varje möbel. Kanske kommer fler framöver... ;-)

Kram på er!
Lina

3 kommentarer:

  1. Hej Lina

    Jag brukar titta in på din blogg ibland och undrar,förutom att det är en matt vit färg, vad du använder för märke på färgen och om det är en vattenburen eller olje/lacknafta baserad färg.

    På bilderna ser det ut som en sammetslät yta och jag tycker att det är svårt med en vattenburen färg men det kan göra med kvaliten på färgen att göra. Och om du rollar eller penslar?

    Hälsningar Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Jag använder vattenburen lackfärg av märket Lady från Jotun. Jag tycker den täcker bra (i jämförelse med många andra vattenburna färger). Dessutom torkar den snabbt, vilket jag gillar. Dock gäller det att vara snabb när man målar (särskilt stora ytor, tex bordsskivan), så det inte blir ränder. Å andra sidan gillar jag när resultatet ser handmålat ut och att man skymtar penseldrag. Jag har testat att rolla men vill helt enkelt inte ha den ytan på möbler. Sen kommer man inte åt överallt ändå med rollern. Penslar från Anza är väl värda att investera i och det är ju inga problem att rengöra penslarna med vattenburen färg.

      Lycka till :-)

      Radera
  2. Bordet är verkligen super snyggt :)

    Kram Malin

    SvaraRadera