onsdag 4 december 2013

"Jul i tid och rum"

Julskyltning med tema 70-tal och friluftsliv

Min sista skyltning i skolan

Älgkronan och härliga skuggor

Pappas gamla jacka från Fjällräven

Underbar pälsmössa

Igår kväll hade vi slututställning i skolan. Temat var "Jul i tid och rum". Min uppgift var att skapa ett skyltfönster från 1970-talet, då friluftsliv och fjällen var väldigt inne. Detta blev min tolkning. Jag gick all in på friluftsliv (fjällen, utförsåkning, jakt) och skapade en ljuskrona av älghorn samt en julgran av gamla brädor. Några av pisterna i Riksgränsen textade jag på granen, så den påminner om skyltarna i fjällen. Ljusslingan på granen påminner dessutom om slalom ;-)

Eftersom det är ett skyltfönster måste någon/några produkter visas upp och jag valde pappas gamla, charmiga Fjällrävenjacka, en jaktskjorta från Chevalier, en ryggsäck, strumpor och rävmössor. 

Belysningen i rummet var väldigt dämpad för att skapa mysstämning och tyvärr visar inte fotona känslan i skyltfönstret. Ljuset, skuggorna och materialen - trä, älghorn, textil, väv, päls, granris, rep och rost. Det behövde "upplevas" på plats. Jag blev därför så otroligt varm i hjärtat när mina nära och kära kom på utställningen. Mamma, pappa, barnen, mannen, kusin Mona, lillkusin Nora och polaren Anders!

TUSEN TACK Mona som än en gång trollade fram något vackert! Det var en ära att få skapa en älgkrona till dig av dina vackra horn! Tack till mamma som rotat och letat prylar efter mina knepiga önskemål. Tänk att vi hade allt hemma. Till och med vävtapeten har vi slitit ner från ett av era rum! Tack mitt stora hjärta Andreas för att du tror på mig och mina galna projekt, alltid till hundra procent. Tack också till Mia-vännen som hejat och peppat längs vägen!

Nu återstår städning och diverse annat innan avslutningen i skolan. Snart så ;-)

Varma kramar till er alla!
Lina



5 kommentarer:

  1. Underbart!!!! Du beskriver så vackert allt, så jag kan nästan känna doften, känslan och allt "det där" ;)
    Nu är det klart. Du har gjort det med stort MVG+++++. Nu håller vi tummar å tår för att värden förstår hur duktig å talangfull du är. Detta hade du inom dig, behövdes bara att du fick hjälp att plocka fram det. Många gratulationer och lyckönskningar från oss <3 E-beth å Co

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack, rara Beth! Jättefina ord som värmer gott. Snart är jag färdig, tjohoo!
      Varma kramar till er!

      Radera
  2. Men så fint. Du har verkligen en skapande hand. Så vackert!
    Kram Michaela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket! Kul med respons från er som kikar in här!
      Varma kramar

      Radera
  3. Because you're worth it :) Kram Mia

    SvaraRadera