tisdag 20 januari 2015

Årskrönika

Okej. 
Det har blivit ett nytt år. Jag är med. 
Men innan jag blickar framåt så ska jag blicka tillbaka
Min personliga favorit här på bloggen är kategorin "Året som gått". 
Att både se hur mycket som hänt, hur saker och ting förändras, 
hur de underbara småfolket växer (ånej, snälla förbli små!) 
och hur jag orkar fortsätta att stöka på med alla projekt.

Nåväl. Så här minns jag tjugohundrafjorton!


Januari
Vi plundrar julgranar och jag inreder med vackert, gammalt trä.

Februari
Knasiga godsaker skapas.
Jag är less på att allt är vitt och gulligt, och planerar en förvandling
av sovrummet.

Mars
Presenternas månad. Födelsedagar firas kors och tvärs.
Jag ger bl.a. Hunterstövlar till mor, en korg med Mateusfat till Emilie
och själv får jag mina första Mateus och en bedårande
handsydd kudde (med bild på mina barn) från Emilie.

April
Familjen tjuvstartar med sol och bad i Turkiet.
Jag ordnar en 30-årsfest för min kusin vitamin Linda.
Lillan klättrar ur spjälsängen så hon får en växasäng
(i hennes rum får det gulliga och vita gärna fortsätta).

Maj
Lilleman fyller hela fem år och bjuder på piratkalas!
Jag uppvaktar mamsen med vackra rosor på mors dag
och själv känner jag mig lyckligt lottad som får vara mamma till
två ljuvliga och småtokiga hjärtegryn. 

Juni
Lillan är så rar i min gamla röda klänning.
Vi trotsar kyliga vindar och firar midsommar hemma på altanen
med goda vänner.
Sovrummet har bytt skepnad till mer rustikt och avslappnat.

Juli
Vi tvättar, slipar och oljar altanen och njuter av resultatet
och somriga smaker.

Augusti
Lillan fyller två och vi firar med frukttårta och alla nära och kära.
Hon får en galet söt, handsydd nalle (=Lanne) från Emilie.

September
Hösten närmar sig.
Lite mer vitt försvinner och grått kommer in.
En vägg i gästrummet och hallen målas med kalklitir.

Oktober
Ytterligare vitt byts ut mot färg...
Svarta stolar i köket, riddarskåpet målas i en grågrön ton och ett nytt
vitrinskåp får samma färg.

November
Fler saker målas (inte vitt, nej).
En gammal byrå målas mattsvart.
Till och med en vit adventssljusstake målas svart för att få rätt känsla.

December
Julgranen och kristallkronan glimmar i mörkret.
Vi bygger pepparkakshus och -skogsmaskin och bakar saffranskakor.
På annandagen beger jag mig till Älvkarleby för att köra igång
ett galet inredningsprojekt i en gräslig bröllopssvit.
Ja, ni vet ju... och snart vet vi hur det slutade...

Jaha. Dags att blicka framåt. 
Hoppas verkligen att ni hänger med på tjugohundrafemton års resa! 
Inom kort har jag en del att berätta.

Kram på er och TUSEN TACK för att ni kikar in!

Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar